Wil je zekerder op je benen staan? Wil je je spieren en conditie versterken zodat je de dagelijkse dingen kunt blijven doen? Dan is de Valpreventie Trampoline Les voor Senioren met Remy de juiste keuze.

Als je ouder wordt verlies je spierkracht. Tussen je dertigste en tachtigste levensjaar verlies je maar liefst 30% tot 40% van je spiermassa. Op oudere leeftijd heeft dit als gevolg dat je minder zeker op je benen staat. Naar schatting krijgt slechts één op de zes mensen van 65 jaar en ouder voldoende lichaamsbeweging. En dat terwijl regelmatig trainen juist voor ouderen zo belangrijk is. 

Meerdere, korte en matig intensieve bewegingsmomenten op een dag maken een groot verschil voor je gezondheid. Er komt daardoor meer zuurstof in de lichaamscellen, afvalstoffen worden beter afgevoerd en voedingsstoffen beter opgenomen.

Valpreventie trainingen vinden plaats in mijn Studio in Zandvoort of bij jou op locatie. Het trainingsprogramma wordt op jouw huidige persoonlijke situatie afgestemd, waar vanuit de weg naar jouw doel effectief kan worden bereikt.

In een les werken we aan je balans, kracht, coördinatie, spieropbouw en ontspanning. En dat allemaal op de leukste manier die er is: op een zachte trampoline. Tientallen ouderen gingen je al voor en hebben met succes gewerkt aan hun balans en conditie. Mijn oudste deelneemster was zelfs 89 jaar.

Het is vooral belangrijk dat het trainingsprogramma leuk is om te doen, dan geniet je namelijk meer van de weg naar je doel en is ‘volhouden’ niet aan de orde. Helemaal zodra je in je dagelijkse gang de positieve resultaten van je trainingen ervaart of beleeft en de complimenten die je uit je omgeving hierdoor ontvangt.


wat houdt een valpreventie les in?

De valpreventie training kan zowel individueel (personal training) als in een kleine groep (small group training) worden gevolgd. Wanneer je samen met een vriend(in) of familielid wil trainen, dan is dat mogelijk.

Tijdens een valpreventie training maak je gebruik van een opstapje om op de bellicon minitrampoline te komen en indien nodig maak je gebruik van een steun.

Voor het beste resultaat adviseer ik om gemiddeld twee- tot drie keer per week de les te volgen.

De oefeningen bestaan uit het verbeteren van je balans, coördinatie, spierkracht en uithoudingsvermogen. Tevens leert de ervaring dat de angst om te vallen vermindert en bij sommigen totaal verdwijnt.

De bellicon® kan tevens preventief worden ingezet om een aantal ouderdomsklachten te verkleinen:

  • Botten verstevigen om osteoporose tegen te gaan door het bewegen tegen de zwaartekracht;

  • Evenwicht uitdagen waardoor coördinatie en reflexen worden getraind;

  • Afvalstoffen sneller kwijtraken doordat het lymfedrainage proces gestimuleerd wordt, waardoor men sneller herstelt (tot wel 2-3x sneller dan bij wandelen);

  • Versterken van de blaas- en bekkenbodemspieren;

  • Effectief calorieën verbranden om het gewicht onder controle te houden;

  • Ontspanning van de spieren, met name de rug- en nekspieren, ter voorkoming van rug- en nekklachten;

  • Bloedsomloop stimuleren en de bloeddruk verlagen door een rustige cardiotraining;

  • Bewegen met minder of zonder pijn bij artrose doordat er geen schokbelasting op de gewrichten is;

  • Goed bij depressie door aanmaak van neuropeptiden, waaronder endorfine, een stofje waar je je goed en blij door voelt;

  • Valangst. Doordat je een betere balans krijgt en de spierkracht toeneemt is er meer controle bij beweging en daardoor minder of geen angst meer om te vallen.


trampoline lessen op de bellicon®

Picture1.png

Ik maak gebruik van de beste minitrampoline ter wereld, de bellicon®.

Conventionele minitrampolines maken gebruik van harde, piepende metalen veren. De bellicon® minitrampoline beschikt over een zeer geavanceerd gepatenteerd veringssysteem op basis van elastiekenringen. Deze elastiekringen zorgen voor een totaal ander 'springgevoel', dat je moet voelen om het te kunnen geloven.

Deze uiterst rekbare elastiekringen zorgen ervoor dat de springmat veel dieper en vrijwel geluidloos wordt ingedrukt. Zo wordt namelijk een groot deel van de remenergie vastgehouden, die vervolgens in de opwaartse beweging weer bijna helemaal vrijkomt.

De elastische trillingen zijn niet alleen veel minder belastend voor rug en gewrichten, maar zijn in allerlei opzichten ook goed voor lichaam en geest. Het heerlijke gevoel dat je al na een paar sprongen ervaart, is niet in cijfers uit te drukken. Waarschijnlijk brengt het je onbewust terug naar je onbezorgde kindertijd. Hoe dan ook zal je genieten van de ervaring.


Voor wie is de valpreventie les geschikt?

Daar kan ik kort & krachtig over zijn... IEDEREEN. Man, vrouw, dik, dun.

Het fijne aan de bellicon® is dat hij uitgerust is met steunen, dus zelfs als je slecht ter been bent of niet een goede conditie hebt, kun je toch bewegen. Bovendien is een valpreventie les voor iedereen goed bij te houden. Het tempo en de intensiteit wordt afgestemd op jouw conditie.

In de vorm van privéles of met een klein groepje van maximaal 4 personen kan ik een valpreventie les voor senioren verzorgen op de bellicon®. Dit kan in mijn studio in Zandvoort of op locatie.


seniorenlessen op de trampoline helpen bij:

  • Balans

  • Coördinatie

  • Flexibiliteit

  • Proprioceptie

  • Spierkracht

  • Uithoudingsvermogen

  • Ontspanning

  • Concentratie


aan de slag!

Wil je weer beweging in je leven kunnen brengen, ondanks lichamelijke ongemakken?

Wil je je spieren en conditie versterken zodat je de dagelijkse dingen kunt blijven doen?

Wil jij niet bang zijn om te vallen?

Maak een afspraak voor Valpreventie les op de bellicon® en ervaar de (nog) verborgen mogelijkheden van je eigen lichaam!

Privélessen zijn mogelijk, alsmede lessen in kleine groepen van maximaal 4 personen. Indien je met een grotere groep een valpreventie les wil volgen, bijvoorbeeld bij een vereniging of dagcentrum, dan is dat alleen mogelijk op locatie.


Neem contact op voor meer informatie of om je in te schrijven

Naam *
Naam